FATMA YÜKSEL247. sayımızda yer alan "Hanımların beyaz akıntısı abdesti bozar mı?" sorusuna verilen cevap nedeniyle birçok okurumuzdan daha detaylı bilgi isteği geldi. Bu istek doğrultusunda bu konuyu daha detaylı ele aldık.
Günümüzde hanımların beyaz akıntısı üzerine araştırma yapan alimlerimiz, bunun vücudun normal bir durumu olduğu görüşünü benimsemiştir.
1- Hayız ve nifas dönemleri haricinde kadınların genital organından beyaz renkli ve kokusuz bir akıntı gelmektedir. Günümüz hekimlerinin bilimsel araştırmalar sonucunda ulaştıkları neticeye göre bu akıntı, tıpkı tükürük ve gözyaşı salgısı gibi vücudun sağlıklı ve normal faaliyetlerine devam etmesinin bir sonucudur. Ancak genital organda herhangi bir iltihap yahut hastalık ortaya çıktığında bu akıntının rengi ve kokusu değişmektedir.
2- Dinimizin temel iki kaynağı olan Kur'ân-ı Kerîm ve Peygamberimiz'in hadislerine bakıldığında, bu konunun doğrudan ele alınmadığını görürüz. Yani kadınlardan gelen beyaz akıntının temiz olup olmadığı, abdesti bozup bozmadığına dair bir açıklama Yüce Kitabımız'da yer almadığı gibi, Hz. Peygamber'den bize konuyla ilgili bir açıklama nakledilmemiştir.
3- Serahsî, Kâsânî, Merginânî, Halebî, İbn Âbidîn gibi Hanefî mezhebi alimleri başta olmak üzere fıkıh kitaplarının "abdesti bozan şeyler" bahislerini incelediğimizde, bu alimlerin genel olarak "önden ve arkadan çıkan her şey"in abdesti bozduğu kanaatinde olduklarını görürüz. Bu alimler eserlerinde "önden çıkan şeyler"i açıklarken örnek olarak meni, mezi, vedi gibi sıvıları gösterirler. Bu noktada dikkatimizi çeken husus, adı geçen her üç sıvı da erkekleri ilgilendirmektedir ve bu sıvılar ya şehevi duygular sonucunda yahut da idrardan sonra ortaya çıkan necis-pis maddelerdir. Dikkatimizi çeken bir başka husus, alimlerimiz bu konuyu ele alırken hanımları ilgilendiren bir açıklamaya yer vermemektedir.
4- Yukarıda isimlerini saydığımız alimlerin eserleri başta olmak üzere büyük fıkıh eserlerimizin çoğu, kadınların özel halleri ile ilgili sadece hayız-adet kanı, nifas-doğum sonrasında gelen kan ve istihaza-adet dönemi dışındaki kanamalar meselelerine temas etmektedir. Hanımlardan adet dönemi dışında ve bir hastalık söz konusu olmaksızın gelen beyaz akıntıya, "hanımlara mahsus haller" konusunda da hiçbir şekilde temas edilmemektedir. Bu durum, o kitapları yazan alimlerimizin, yaşadıkları dönemin tıp bilgisindeki yetersizliğe bağlı olarak konudan yeterince haberdar olmamaları ile ilgilidir.
5- Başta Ömer Nasuhi Bilmen ilmihali olmak günümüzde satılan birçok güvenilir ve muteber ilmihalde, hanımların avret yerine pamuk vs. koymaları gerektiği, bu pamuk ıslak şekilde çıktığı takdirde abdestin bozulacağı bilgisi yer almaktadır. Yukarıda da açıklamaya çalıştığımız gibi bu bilginin kaynağı Yüce Kitabımız yahut Hz. Peygamber'in açıklamaları değildir. O eserleri kaleme alan kişiler, hanımlara ait özel bir durum olan günlük beyaz akıntıyı, erkeklere mahsus necis-pis akıntılara benzeterek hüküm vermiş ve geçmiş dönemdeki ulemanın kitaplarında yer alan eksik bilgiyi olduğu gibi nakletmişlerdir. Ancak unutulmamalıdır ki, bilgi eksikliğinden kaynaklanan bu durum, o eserleri kaleme alan kişilerin büyüklüğüne bir zarar getirmez.
6- Günümüzde bu konuda araştırma yapan fıkıh alimleri, hanımların beyaz akıntısının vücudun "normal" faaliyetinin bir neticesi olması dolayısıyla necis-pis sayılamayacağı, abdesti bozmayacağı ve bu akıntının bulaştığı çamaşırın namaz kılmadan önce değiştirilmesinin zorunlu olmadığı sonucuna ulaşmışlardır. Ancak bir hastalık sonucu genital organdan rengi ve kokusu değişmiş, alışılanın dışında bir akıntı gelirse, o akıntı özür hali sayılır ve akıntının sahibi özür kanı ile ilgili hükümleri uygular. (www.hayrettinkaraman.net adresinden Hayrettin Karaman'ın konu ile ilgili görüşüne müracaat edebilirsiniz)
7- Verdiğimiz bu bilgilere rağmen, bugüne kadar pamuk kullanmayı alışkanlık haline getirmiş, sağlık açısından bundan bir zarar görmeyen ve kendisini bu şekilde rahat hisseden bayanların bu alışkanlıklarına devam etmesi saygıyla karşılanmalıdır.
Sayı: 250
Bölüm: İlmihal
AİLEM DERGİSİ
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder